Tézy a požiadavky z didaktiky hudobnej výchovy 2016/2017
1.ročník Mgr. štúdia 2016/2017
(Upozornenie:
- jednotlivé tézy sa preberajú priebežne a postupne počas štúdia v ZS a LS a následnom ročníku,
- tézy sú detailným rozpracovaním infolistu predmetu)
Paradigmatické východiská didaktiky hudobnej edukácie
- základné princípy hudobnej edukácie (KKK) v súčasnosti
- filozofia vzdelávania, konštruktivizmus a hudobná edukácia, progresivizmus, esencializmus a rekonštrucionizmus a ostatné f.s.
- hudba ako produkt, artefakt, umelecké dielo
- základné modusy existencie hudby v procese hudobnej edukácie: produkcia, recepcia
- psychologické predpoklady hudobnej edukácie, vyjadrovacie prostriedky hudby, vplyv kognitívnej psychológie na hudobnú edukáciu (prehľad kognitívnych hudobných prvkov v príklade - portfólio)
Kurikulárna koncepcia hudobnej edukácie
- štátny vzdelávací program hudobného vzdelávania
- školský vzdelávací program
- špecifiká jednotlivých zložiek kurikula vzdelávania (portfólio všetkých ISCED HV ŠPU)
- predmety hudobnej edukáciev primárnom a sekundránom vzdelávaní
Kompetenčný princíp vzdelávania v oblasti hudobnej edukácie
- definícia kompetencií v hudobnej edukácii, schopnosti, zručnosti, spôsobilosti, talent, genialita
- hudobný vývoj dieťaťa od začiatkov, v primárnom a sekundárnom vzdelávaní
- kompetencie v hudobnej výchove, štandardy,
- kľúčové kompetencie a ich odraz v predmete hudobná výchova,
- vzdelávacie oblasti a prierezové témy (MKV) a ich realizácia v hudobnej výchove
Učebné plány a učebné osnovy hudobnej výchovy
- charakteristika, prehľad,
- UP a UO v jednotlivých stupňoch hudobného vzdelávania (portfólio ŠPU)
Plánovanie vyučovacej činnosti učiteľa
- determinanty plánovania: dlhodobé, krátkodobé
- tematický plán učiteľa – základné súčasti, ich tvorba a realizácia (portfólio)
- projektové vyučovanie – charakteristika a konkrétny príklad
Didaktické zásady vyučovania HV a vyučovacie metódy v HV
Definícia, enumerácia, charakteristika, aplikácia v príkladoch
Ciele vyučovania v hudobnej edukácii: všeobecné, špecifické, taxonómie cieľov podľa psychických procesov
- všeobecné ciele vzdelávania
- špecifické ciele v jednotlivých psychických procesoch a ich taxonómie
- taxonómia cieľov a ich význam - enumerácia, charakteristika, aplikácia
- požiadavky na určovanie cieľov
- príklady plánovania a realizácie taxonomických úrovní cieľov v HV (portfólio)
Kompetencie žiaka v oblasti produkcie vokálnej hudby a ich rozvoj na HV
- hlasová výchova, technika spevu, dýchanie, tvorba tónu, rezonancia, artikulácia, registre a ich uplatnenie pri speve, hlasový rozsah detí, klasifikácia detského hlasového prejavu, hygiena hlasu, príčiny nespevnosti detí
- hlasová rozcvička, princípy a význam, postupnosť, praktické predvedenie na skúške (portfólio)
Pieseň ako hudobný produkt, predmet, obsah, cieľ vyučovania v predmete HV
- metódy nácviku piesne, imitačná, intonačná, kombinovaná,(portfólio)
- metodika nácviku viachlasného spevu, príklady: kánon, držaný motív, melodický dvojhlas, a pod.
- postupnosť nácviku piesne na vlastnom a určenom príklade
- pieseň ako zdroj informácií: hudobno-teoretických, hudobno-estetických, technických, literárno-estetických, a ich analýza a cieľová realizácia na konkrétnom príklade
- využitie vyjadrovacích prostriedkov hudby v oblasti
- pieseň a inštrumentálny sprievod – postup pri nácviku sprievodu s detskými hudobnými nástrojmi a Orffovým inštrumentárom, s klasickými hudobnými nástrojmi – pripravený vlastný a určený príklad
- pieseň a pohybové vyjadrovanie – možnosti pohybového vyjadrenia, rôzne pohybové prejavy, neútvarové a útvarové pohybové vyjadrovanie, nácvik jednoduchých tancov, pantomíma a pod.
Kompetencie žiaka v oblasti produkcie inštrumentálnej hudby a ich rozvoj na HV
- zmysel a podstata produkcie inštrumentálnej hudby v škole
- využitie vyjadrovacích prostriedkov hudby v oblasti
- didaktická príprava na inštrumentálnu produkciu na hodine HV (portfólio)
Kompetencie žiaka v hudobno-pohybovej oblasti a ich rozvoj na HV
- pohybové vyjadrovanie hudby (v produkcii, percepcii)
- druhy pohybového vyjadrenia, detské tance v učebniciach HV (portfólio)
- hry s hudbou (Šimanovský a pod.)
Kompetencie žiaka v oblasti percepcie hudby a ich rozvoj na HV
- percepcia hudby ako psychologický proces, recepecia hudby ako kultúrny fenomén
- psychologické základy hudobnej percepcie
- vyjadrovacie prostriedky hudby
- hudobná komunikácia v procese edukácie
- percepcia v procese hudobnej komunikácie (schémy)
- estetické kategórie v procese percepcie (prehľad, definície, príklady)
- metódy analýzy hudby
- druhy interpretácie pedagogickej percepcie (verbálna, výtvarná, pohybová, dramatická, kombinovaná, komplexná)
- didaktická príprava na hodinu percepcie (portfólio)
- historický pohľad na percepciu hudby
- otázky a problémy formovania vkusu
- percepcia hudby jednotlivých umeleckých období v praxi (stredoveká hudba a gregoriánsky chorál, hudba renesancie, baroka, klasicizmu, romantizmu, novoromantizmu, impresionizmu a ostatných moderných umeleckých smerov)
- edukácia hudobných teoretických poznatkov v primárnom a sekundárnom vzdelávaní
Kompetencie žiakov v hudobno-dramatickej oblasti a ich rozvoj na HV
- definície pojmov dramatická výchova a tvorivá dramatika,
- ciele, metódy a podmienky tvorivej dramatiky v primárnom a sekundárnom vzdelávaní
- hudobno-dramatické činnosti v učebniciach HV pre ZŠ (Felix)
- využitie vyjadrovacích prostriedkov hudby v oblasti
- didaktická príprava na realizáciu tvorivej dramatiky na HV (portfólio)
Hudobná tvorivosť žiakov na HV
- historický pohľad
- otázky tvorivosti a jej rozvoj
- druhy tvorivosti
- metodický postup realizácie tvorivosti na HV (portfólio)
Heuristické a problémové vyučovanie na HV
- podstata HV a PV, ciele PV
- problém, úloha, druhy prblémov, problémové a heuristické
- špecifiká PV a HV, konvergentné a divergentné problémy, etapy PV
- príklady konkrétnych metód PV
- príklady na problémové vyučovanie (portfólio)
Moderná technika a technológia v procese hudobnej edukácie
Populárna hudba a hudobná edukácia
- východiská využitia PH
- možnosti využívania PH hudobnej edukácii
- problematika posudzovania a hodnotenia produktov PH
- problematika edukácie PH (portfólio)
Literatúra:
Prednášky a učebné materiály z prednášok
Sedlák, Fr. a kol.: Didaktika HV, SPN Praha 1979
Sedlák, Fr. a kol.: Didaktika Hv pre 1. st. ZŠ, SPN PA 1985
Sedlák, Fr. a kol.: Nové cesty Hv, SPN Praha 1977
Franěk, M.: Hudební psychologie. Praha, UK, 2007
Krbaťa, P.: Psychológia hudby... 2008
Kulka, J.: Psychologie umění. Praha, Grada, 2008.
Lokša, J. a kol.: Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešo, Manacon, 2001
Podpera, R.: Quo vadis musica. Bratislava: Veda, 2006
Šimanovský, Z.: Hra s hudbou. Praha: Portál, 1998
Miell, D. a kol.: Musical communication. Osford: UP, 2005
Zich, J.: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1975
Langsteinová, E.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania Hv na ZŠ B.B.: FHV UMB, 1997
Janeková, J.: Inštrumentálne činnosti v HV. BB: PF UMB, 2007
Michalková, D.: Počúvanie hudby ako problém a systém. BB: PF UMB, 2007
Turek, I.: Didaktika. Iura Ed. 2008
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-127-4
Časopis Múzy v škole
Fridman, L.: Možnosti hudobnej a estetickej výchovy pri realizácii cieľov multikultúrnej výchovy. Banská Bystrica: FHV UMB, 2003. ISBN 80-8055-877-9
Fridman, L.: Problémové vyučovanie v esteticky zameraných predmetoch. Banská Bystrica: MPC, 2004. ISBN 80-8041-464-5
Fridman, L.: Vkus v esteticko-edukačnej realite. Banská Bystrica: MPC, 2005. ISBN 80-8041-480-7
Fridman, L.: Populárna hudba a hudobný edukačný proces. Banská Bystrica: MPC, 2007. ISBN 978-80-8041-515-0 (rozsah 5,2 AH)
Fridman, L.: Problematika vzdelávacích programov s hudobnou profiláciou. Zborník z medzinárodnej konferencie Kultúra – umenie – vzdelávanie. Banská Bystrica: PdF UMB, 2009. rozsah 0,4 AH. ISBN 978-80-8083-755-6
Fridman, L.: Obsah a stratégia ďalšieho vzdelávania učiteľov hudobnej výchovy na Slovensku. Zborník Dni hudobnej výchovy 07. Banská Bystrica: PdF UMB, 2008. str. 21. ISBN 978-80-8083-638-2
Fridman, L.: Estetická komunikácia ako determinant edukačných cieľov v hudobnej a estetickej výchove. Pedagogické rozhľady 2/2005 str. 16. ISSN 1335-0404
Fridman, L.: Informačný a zvukový smog a estetické vnímanie hudby. In: Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe V. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. str. 8
Fridman, L.: Moderné učebné pomôcky a informačné technológie v hudobnej výchove. Pedagogické rozhľady 1/2004, str.25-28 . ISSN 1335-0404
Fridman, L.: Koncepcia vzdelávacieho programu s hudobno-estetickou profiláciou. In: Zborník Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. BB: PF UMB, 2010
Fridman, L. a kol.: Hudobná edukácia v kontexte informačných a komunikačných technológií. Banská Bystrica: PDF UMB, 2013 (v predaji).
Podmienky ukončenia predmetu:
1. účasť a aktivita na vyučovaní
2. plnenie priebežných úloh a hodnotení
3. seminárna práca (8-10 s.)
4. záverečný test
5. ústne hodnotenie
Každá súčasť tvorí rovnaký podiel na celkovom hodnotení, žiadna súčasť nie je suplovateľná (okrem ospravedlneného bodu 1. náhradnými prácami) a v každej musí študent získať minimálne 60% akceptovateľnej úspešnosti. Všetky úlohy a seminárne práce tvoria súčasť predmetového portfólia, ktoré musí mať študent vždy kompletizované. Študent je vždy informovaný o stave plnenia požadovaných kritérií v priebežnom hodnotení v AIS. Stupnica hodnotenia: A - 100-95%, B - 95-90%, C - 90- 80%, D - 79-70%, E - 69-60%, FX - 59 a menej %
Pomôcky:
Projektové vyučovanie
Tematický plán
Spracovaný študentský VP - príklad (svp)
Zverejnené 19.09.2016